Stress nej tak!

Stress rammer ofte de stærke og koster på alle konti. Det er derfor afgørende for en fremtid med færre stress sygemeldinger og flere tilfredse medarbejdere, at vi lærer at stoppe os selv (og andre), inden vi mister kontrollen. Få her en række gode råd til, hvordan du lærer dine ydre og indre signaler på stress at kende. Så Stress nej tak! stop dig selv, inden det er for sent.

Stress er kommet for at blive. Det går ikke væk af sig selv, og det er ikke de svage og dovnes dårlige undskyldning for at blive hjemme på sofaen. Det er derimod stærke mennesker, der bliver syge af stress. Dem, der kan holde til alt for meget, alt for længe, og som hen ad vejen mod stress-kollapset, formår at lukke af for de signaler deres krop og deres hjerne igennem lang tid har sendt dem. STOP-signaler. ”Hold så da for pokker op med at overbelaste mig langt ud over det rimelige-signaler”.

Det frygtelige ved stress er, at selverkendelsen forsvinder og evnen til sunde, fornuftige ræsonnementer ryger samme vej, når stress niveauet rammer et vist punkt. Det er derfor vigtigt, vi lærer vores egne signaler at kende, så vi kan stoppe, før stress rammer os med en knytnæve i ansigtet. For er vi først kollapset, er der ofte virkelig lang vej tilbage til samme styrke. Kroppen tror simpelthen ikke længere på, at vi er i stand til at passe på os selv. Med rette. Vi har jo lige bevist, at den har så fuldstændig ret.Så Stress nej tak!

Har vi så den gyldne kur? Det værktøj, der forebygger stress? Ja, det er faktisk ikke raketvidenskab, det har ingen bivirkninger, og det virker i praksis.

Grøn mand gå – rød mand stå

Du skal finde ud af hvilke stress signaler, du har, når du er presset. Altså IKKE syg af stress, men der, hvor du godt ved, at du står på kanten og har været belastet for meget. For længe.

Hvorvidt belastningen hører til i dit privatliv eller dit arbejdsliv, er ikke det vigtigt. Det vigtige er, at du lærer at stoppe, når du oplever bestemte signaler. Grøn mand gå, rød mand stå. Så enkelt er det. Og ligesom dengang, du skulle lære at færdes i trafikken, er der nu nogen, der skal lære dig at identificere de her nye signaler og stoppe op og reflektere over dem, når de melder sig.

Kend dine signaler

Signalerne kan være mange og forskellige. Vi har vores helt egne, der er karakteristiske for os og ganske unikke. De indre signaler på stress kan være svimmelhed, hovedpine, koncentrations-besvær, tristhed, indre uro, tankemylder og meget andet. Hvor de ydre signaler kan være opfarenhed, hjælpeløshed, manglende humor, at du trækker dig fra sammenhænge, at du siger nej til hjælp, at du snerrer af folk eller direkte skælder ud. er Det ydre signaler kan dem, der er tæt på dig se, høre eller mærke. Spørg omkring dig, hvis du er i tvivl. Mennesker der kender dig godt, vil helt sikkert kunne hjælpe dig med at finde de ydre signaler.

Skriv signalerne på en seddel. Find derefter et par stykker, du har tiltro til, og fortæl dem, at du gerne vil bede dem om at være dine hjælpere i forhold til at forebygge stress. De får til opgave, at fortælle dig, hvis de oplever, at du viser nogle af de signaler, du fortæller dem om. Du skal derimod love, ikke at bide hovedet af dem, når de siger det, og du skal love dem at sige tak – og så gå hjem og tænke over det, de har sagt. Ligeledes beslutter du dig for, at du for fremtiden vil være opmærksom på dine indre signaler og vil stoppe op, når de kommer, og finde ud af, hvad der har udløst dem. Nu er du godt på vej til at blive så bevidst og så vågen, at du har en god chance for, at undgå at blive syg af stress.

Del dine signaler med en kollega eller to – og lad dem gøre det samme, så er vi allerede godt i gang med at starte en verdensomspændende trend. Kald det bare ambitiøst, for det er lige det, vi er.

Stress nej tak!
Stress er en kompleks ting – det ved vi alt om, fra vores arbejde de sidste 10 år, hvor vi har hjulpet mange mennesker og virksomheder med forebyggelse og behandling.  Så lad os gøre noget. Lad os starte med at gøre det enkle – vi ved det virker.