Mindfulness – fra begreb til en måde at leve på

Hvordan går det med at være lige der hvor du er? Med at være nærværende og til stede? Med at finde ro, glæde og overskud? Godt det snart er ferietid, for de fleste af os er ved at være godt slidte på denne tid af året og det rammer os i den grad på evnen til nærvær. Mindfulness ordet står overalt lige nu og det er der en god grund til.

Mindfulness skaber synkronisitet mellem hjerne og krop, med balance, ro og større overskud som effekt. Slet ikke så dårlig en ide – vel? Mindfulness træning styrker evnen til at være nærværende og accepterende både overfor sig selv og andre. Endnu en god effekt.

Det du skal være opmærksom på er, at det at leve livet “mindfuldt” kræver træning,så hvorfor ikke bare starte nu?

Mindfulness er en enkel metode til at opnå nærvær og tilstedeværelse i nuet. Mindfulness er at sætte spot på det bevidste nærvær. Hele essensen i mindfulness er netop at være nærværende og fuldt opmærksom på, hvad der sker i og omkring dig. Mindfulness kan du bringe med dig, som en form for bevidsthed i alle dagens gøremål, uanset hvad du foretager dig. Mindfulness kan praktiseres hvor som helst og når som helst. Du er faktisk født med evnen, så vil du se det praktiseret på enkleste vis – så se på et spædbarn der ligger mæt og tilfreds. Det er mindfulness i sin mest rene form.

Metoden er uhyre effektiv til at bryde negative handle- og tankemønstre, og forskningen har påvist, at metoden effektivt og vedvarende forebygger og reducerer stress. Hensigten med mindfulness træning er at gøre plads til og træne det, det falder helt naturligt for os når vi er i balance. Opmærksomhed, venlighed, medfølelse, glæde og næstekærlighed.

At være fuldt og helt tilstede i dit liv

At praktisere mindfulness handler i virkeligheden “bare” om at være bevidst om at være til stede i hvert sekund af livet. Alle øvelser og teknikker du kan finde rundt omkring, er i virkeligheden ikke kernen i mindfulness, men forskellige muligheder for at træne, så du hele tiden har fokus på dit formål. At være fuldt og helt tilstede i dit liv! Daglig praksis af mindfulness øvelser kan skabe et frirum, hvor du kan træne evne til nærvær, så du formår at hvile mere i dig selv og at skabe den ro du har behov for.

En øvelse lige nu – lige her

Læg mærke til, hvor du befinder dig lige nu, på dette sted, på denne dag, i dette øjeblik, lige nu. Tag en dyb vejrtrækning. Måske sætter du tempoet ned lige nu og læser lidt langsommere. Læg mærke til dit åndedræt, hvordan din mave og dit bryst bevæger sig i takt med åndedrættet, der er ikke noget du skal gøre, iagttag blot det, der sker. Tag en dyb vejrtrækning. Læg mærk til lydene omkring dig, uden at dømme dem som behagelig eller ubehagelige, ønskede eller uønskede. Registrer lydene, som de er. Tag en dyb vejrtrækning. Læg mærke til din krop, læg mærket til hvordan det føles i din krop. Er der nogen steder, du spænder eller har smerter? Bare iagttag det, der er – uden at gøre noget eller ville noget. Tag en dyb vejrtrækning. Læg mærke til dine tanker. Hvor er dine tanker? Hvad tænker du om det, du læser lige nu. Vurderer du dét, du læser, vækker dine tanker følelser? Læg mærke til det, der sker med fuld opmærksomhed. Tag en dyb vejrtrækning. Lige nu. Luk øjnene et øjeblik, mærk dig selv lige nu, i dette øjeblik.